28/09/2020

الشاعر دكتور سعيد فاروق عثمان

أصحى يا دنيا وشوفى أنا مين 
وشوفي الظلم في فلسطين 
شعب بيقهر شعب بيذبح 
شعب أتشرد بالملاين
اصحي يا دنيا وشوفى انا مين 
شعب ضاحية الأستعمار
طفل اتهداد علية الدار
فرضوا عليهم طوق وحصار
عملوا مزابح ليلة أمبارح
وكمان ضربوا عليهم نار 
وكل الناس مش واخدة قرار
شوفوا الأقصي ال بينداس
قدام كل عيون الناس 
وعشان نحمية من الأنجاس
قاموا ضربوا علينا رصاص 
ولا فية حد غاثنا يا ناس
ولا فية عدل ولا أحساس
لية يا عروبة وتطيطي الرأس
اصحى يا دنيا وشوفي أنا مين 
وكفاية ظلم في فلسطين 
انا فلسطيني انا عربي أصيل 
اسمى شرف في القرأن
وكمان نور في الأنجيل 
لية يا عروبة بخلتى علية 
ارضى مباركة وغالية علية
وأنتى يا أقصى يا ضي عنية 
يا اول قبلة شافتها الدنيا 
لو مش فاكر عيس وموسي 
انا أرضي أرض الأنبيا.
اسألوا يحيي أسألوا زكريا
وكمان مريم عاشت فيا 
والخليل وصكم عليا
لية ياعروبة قسيتي عليا
انا مستني صلاح الدين 
اصحى يا دنيا وشوفي أنا مين 

انا الأقصى بنادي يا عالم 
بس ياريت ضميركم سامع 
شوفوا يهود الظلم الطامع
أخدوا الأرض وحتى الجامع
شالوا وحطوا سواد ومطامع
وانت يا عربي لية مش سامع
سبت القدس تروح مش فاهم
لازم ترجع ارض بلادي 
لو هتكون الأخرة ميعادي 
هفضل أنادي هفضل أعادي 
بكرة هيجي صلاح الدين  
بكرة تعودي يا فلسطين 
عروبة في رباط ليوم الدين 
اصحى يا دنيا وشوفي أنا مين
بقلمى
رائعة الشاعر الغنائي دكتور سعيد فاروق عثمان 
جمهورية مصر العربية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

. بقلـــــ♥ــــــم الشاعر غازي أحمد خلف

الشاعر شعبي مطفى

يا ساقي كأس ألصبر أسكب وأملأ ولا تسولني ولا دًق باب محاني ولا تعرف مناش أنعاني ساكن وحدي مانعرف جيراني ومن أحلامي مهاجر مكاني نفكًر ألهمً إل...