24/06/2020

الشاعر محمد حسنى

متمردة المشاعر
ر_________. محمد حسنى
                                 ٢٠٢٠/٠٦/٢٠
      #alemrawi

كان سلام القلب ليكى 
                   ... بالمشاعر
وسلام قلمى بيكى 
                كان أنه شاعر
أنه كتبك فى الحكايه
               .. بشكل روح
وأنه سامح كل حاجه 
     حتى إن كات جروح
أما قولتى إنه سردك 
               كان مسامح 
وأما قولتى عليا ردك 
              كان مسامح
اما تقولى إنه عبدك ؟؟؟ 
   فا لا .. ولاء وبوضوح
أنا قلمى بجد شاعر
 يكتم كل حاجه عنك
                  بفعل سر
قادر ياخد حقه منك 
             ف شكل عمر
لكن سكوته ده لأنك
                   فعل أمر
وفعل الأمر يا حبيبتى 
فى حالتك مبنى ع السكون
انتى ساكنه فى الجوارح
               زى جارح للعلاج
عمر ما شوفتك 
   مره ساكنه للهلاك
ديما شايفك الملاك 
لو حولت أنى اخون

فا متجبيش سرتى ف ظنونك
وتقولى أنى اكيد بخون
أنا مالى ومال جنونك
مال ضميرك وقال أصون
انتى حره ف الاختيار
لكن قلبى مش اختبار
عشان اعيشك فعل فاضح
انتى فعل أمر واضح
بلاش تكونى فعل ماضى
أو ماضى أدى للجنون

سيبى الحروف تكتبك
     فى السطور على شكل عهد
خلى الضمير يرسمك
    فى اليقين على شكل قلب
أنا عارف أنه صعب
حاجات كتيره بنعتقدها
لكنها فى الأساس ما كنتش حب
ومش معنى أنى راضى
      ده يبقي غلب
لا طبيعي
       وطبيعى جدا
أنا أمرت فلازم تطيعى 
وتكونى ردا .. فى المقاصد
وتكونى صدا ..فى المفاسد
أنا عشت العمر باسط
       ... جناحى ود
وكنت بد .. ف كل نون
عشت فاعل ف العيون
لكن أردتى أو إردتى؟
ده أمر متروك لظنون!
""""""""""""""""""

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

. بقلـــــ♥ــــــم الشاعر غازي أحمد خلف

الشاعر شعبي مطفى

يا ساقي كأس ألصبر أسكب وأملأ ولا تسولني ولا دًق باب محاني ولا تعرف مناش أنعاني ساكن وحدي مانعرف جيراني ومن أحلامي مهاجر مكاني نفكًر ألهمً إل...