21/02/2021

الشاعرسامح الجندي

( انسان بسيط )

ياعشاق الحروف تعالو هنا عندي الحرف ليه مليون معني

حرف يسعد وحرف يوجع وف اخر القصيدة احساس بيجمعنا

غزلت من الحروف ابيات وكل بيت كلام م القلب بيأكد المعني

انا صاحب التشكيل وحروف تطير كما العصافير

انا قلم جرئ  وحبره حب وكلام من قلب طفل صغير

انا جي اهني بحروف بتغني أسمعها مني 

واقراها بحب وسيب القلب يوعجب بحرفي

انسان بسيط انا  مش سيد الكلمات 

انسان بسيط مش شاعر كاتب مجلدات

لاكن احساسي وقلمي لية علامات

ف بحر الحب ياما خدنا في مادليات

عاشق لحرفي وحرفي يعشقني 

قلمي وورقي مالهمش غير حضني

بوفي للكلمة تقوم الكلمة الحلوة تسبقني

ماملكش غير قلم وورقة والباقي من قلبي

انام احلم اقوم القي الحرف علي ورقي مكتوبلي

لانا الابنودي ولا چهين ولا فواد حداد  

وتلميذ  لسة مبتدئ في لغة الضاد

لاكن احساسي يتفتله بلاد

وف الاحساس انا ابن ذواد

انا الفقير علي باب اعتاب حروفكم

انا الغني من اللي اتعلمته منكم

انا مش شاعر في السحاب ينطحكم

انا فقير بورقة وقلم وحبيت ازركم

حبيت بس اقول يااستذا 

انتو استذا كبيرة وشعرا

منكم اتعلمنا وياما هنتعلم

واموت وانا لسة منكم بتعلم

لاكن جوايا طفل صغير 

حابب يقراء حابب يكتب 

حابب يقول لكل الشعراء صباحكم سكر 👋👋👋

ابسط خلق الله

سامح الجندي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

. بقلـــــ♥ــــــم الشاعر غازي أحمد خلف

الشاعر شعبي مطفى

يا ساقي كأس ألصبر أسكب وأملأ ولا تسولني ولا دًق باب محاني ولا تعرف مناش أنعاني ساكن وحدي مانعرف جيراني ومن أحلامي مهاجر مكاني نفكًر ألهمً إل...