28/04/2021

الشاعر وحيد على الجمال

زوجتي العزيزة شكرا
جمع غصون الشجر 
واعمل طريق للشمس
بكره الشروق يتولد 
من كلمة طلعت همس 
ارمي شيباك الامل 
على حلمك المجروح 
مهما يكون الوجع 
بكره الالم بيروح 
اوعي الدموع تغلبك
قبل ما تفتح باب 
مكتوب على سكتك 
انك من الاغراب 
ياليل انا فى كدبتك 
عايش ببيع الصبر
يمكن من الاحزان 
تطلع بلاد الفجر
بين الشوارع فارد 
فارد شتا بعدك 
مختوفه أشواقي 
هربانه من حضنك
وبدوب انا وقلبي 
إن جت فى يوم سيرتك
ماانا اصلي مش واخد 
ابدا على بعدك
صالب انا حيلي بتحدي 
فيك نفسي 
شكلي ومن بره 
يدي على جامد
لكني من جوه 
موجوع على حالى
مفيش على لساني 
الا حروف إسمك
ياسكنه احلامي 
وشمك على قلبي 
وحشاني وانا ضمك 
جوه شراييني 
وبدمي بكتبلك 
ع العهد انا باقي 
تتبدل الايام 
وتزيد في أوجاعي 
وانت كما انت 
روح الهوي باقي  
أوقات بيلمسني 
طيفك إذا مرت
صورتك باشواقي 
وبحس انفاسك 
سكنه بأنفاسي 
عايش انا جواك 
واللي انت جوايا
يافرح متحوش 
جوا دواويني
أنسي بقي جرحي 
وتعالي واحميني 
غرقان قصتنا 
والعقده في لساني 
كل ماقول بكره 
هسرق من امبارح 
ضحكة شبه قلبك 
ارسمها في كتابي 
تسبقني تنهيده 
مبحوحه فى صدري 
لسه وجع جرحك 
شابك  باحزاني
وحيد على الجمال
سرس الليان محافظة المنوفية جمهورية مصر العربية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

. بقلـــــ♥ــــــم الشاعر غازي أحمد خلف

الشاعر شعبي مطفى

يا ساقي كأس ألصبر أسكب وأملأ ولا تسولني ولا دًق باب محاني ولا تعرف مناش أنعاني ساكن وحدي مانعرف جيراني ومن أحلامي مهاجر مكاني نفكًر ألهمً إل...