28/04/2021

الشاعر د.حازم حازم

// لما رأيتك جرى ليه//
٢٧ /٤ /٢٠٢١ 
ياحبيبي أياحبيبي. 
أنا مش عارف لما. 
رأيتك جرى ليه إيه.
وإللي شغلني منك.
وحيرني فيك.
ودقات قلبي هي.
من تسألني ليل نهار.
عنك ولياليك.
ومن يومها كثر سهري.
وطار نوم عيوني. 
آآه صباك ودلالك وغنج.
عيونك هم إللي.
سرقوا لي وهج قلبي.
وأخذوا مني شهقات أنفاسي.
وسهدوني وخلوني.
لوحدي في عزلتي ولحالي.
ولايشغلني شيء سواك.
ولايمر على أطياف خيالي.
غير شذاحبك وهواك.
وغرامك ياحبيبي الغالي.
فياحبيبي أنا مش عارف.
لما رأيتك جرى ليه إيه.
ولما الاقيك وعيونك.
تصد في عيوني.
أنسى من أنا وحالي.
وتزيد في شجوني. 
أثاري نسمات حبك.
من هي روحي وحياتي.
وإبتسامتي وضحكتي. 
ودنياي معاك راح.
تكون أعياد وأفراح.
وأنغام وأغاني. 
ياحبيبي أياحبيبي. 
يامن شغلت فكري.
وعقلي ليالي وليالي. 
وأنا من كل ثانية.
ودقيقه أفكر فيك.
ويزيد هيامي.
وإفتناني وإشتياقي ليك. 
رغم لهيب ونار عذابي.
في بعدك وصدك وهجرك.
وعدم سوآلك عن أخباري.
وأحوال قلبي ياقلبي. 
لكن المصبرني والمهوني.
عليك ياحبيبي قلبي. 
وعلى عذابي منك وشقاي.
وتعبي حنين قلبي الدائم.
لحبك وقلبك وعشقك.
ياحبيبي أياحبيبي الغالي.
د... حازم حازم
الطائي.
العراق.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

. بقلـــــ♥ــــــم الشاعر غازي أحمد خلف

الشاعر شعبي مطفى

يا ساقي كأس ألصبر أسكب وأملأ ولا تسولني ولا دًق باب محاني ولا تعرف مناش أنعاني ساكن وحدي مانعرف جيراني ومن أحلامي مهاجر مكاني نفكًر ألهمً إل...