28/01/2021

الشاعرعبدالمنعم عدلى

دلونى
عبدالمنعم عدلى..مصر
دلونى ياناس
كان معايا
صحبى هنا
وتاه منى
وسط الطريق
مين يدلنى
ومين يقول
ياولاد الحلال
دلونى على صحبى
اللى كنت معاه
فى طفولته وصباه
والفراق كان
بنا صعب المحال
وفى يوم 
شفت صورته
فى التلفاز
جريت بسرعة
وقلت للبواب
قله صحبك
اللى إسمه
على أسمك
وأول ماشفته
قال إنت مين
قلتله أنا صحبك
رد عليا وقال
أنا مش عرفك
قلت ياليتنى
مت قبل اليوم
ياصحبى
أنا ممعيش مال
ولاطعام من يومين
البطن جاعت 
والولد جوعان
قالى أنت مين
أنا مش عارفك
رديت عليه
وقلت له
حرام عليك
المال مالى
 وإنت نهبت
كل حالى
وأنا همشى
فى الصحارى
تأكلنى الماشية والسحالى
ولايقول الناس
كريم طلب 
طعام عويل
منك لله
بكرة جاى
وتدور عليك الأيام
ياولاد الحلال
كان ليا صاحب
كل يوم يلعق
الحذاء ويأكل ويشرب
وأنا مش دارى
إنه خائن جبان
وماتت الدنيا
على الكرام
بقلمى عبدالمنعم عدلى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

. بقلـــــ♥ــــــم الشاعر غازي أحمد خلف

الشاعر شعبي مطفى

يا ساقي كأس ألصبر أسكب وأملأ ولا تسولني ولا دًق باب محاني ولا تعرف مناش أنعاني ساكن وحدي مانعرف جيراني ومن أحلامي مهاجر مكاني نفكًر ألهمً إل...