24/12/2020

الشاعرمهدي الشندي

يومين........
من يوم ماحبيبي ودعني
أقول يومين ويعدوا
اهي الغربه كمان طالت
فكري ياخدني ويودي
 سنين العمر بتعدي
بيض الشعر أهي بانت
لا كلمه ولامرسال
تقريبا سنين الغربه
عليه ناحت

من يوم ما حبيبي ودعني
قال يومين والغربه طالت
ياتري فاكرني وفاكر وعده لي
ولاناسيني أفضل أنا مستنيه
أعد نجوم الليل وحدي
أسهر للفجر لحد نعاسي يغلب على
اصحي علي فكره أقول يومين
وبرجع لي

يرجعني لاشواقه يضمني يحسسني بحنيه
رأسي تاخدني وتجبني
تعبت من  الملاغيه
أتألم أنا في سهري
قال يومين وراجع ليه

واحشني كله على بعضه
أنا لي مين بعده
تركني أعد ليالي
حرمني من نظرة عيونه ليه
افتكر همس كلماته
أقول يومين ويعدوا
أكيد حبيبي راجع ليه

ظنوني دائما محوطاني
أكيد ما هينسي حبي
ولا هينسي الحنيه
أصبر روحي بروحي
واداري عذابي في بعده
أناجي روحي واتكلم
أقول أكيد هتشتاق لعطفي
أكيد هيوحشوا قلبي
أكيد يوحشوا الحنيه

علمني حبه إني أكون
صافي النيه
أتألم على جمر نار حبه
أقول بلاش ظنونك ديا
قال يومين وراجع ليه
يومين.......
............................
مهدي الشندي مصر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

. بقلـــــ♥ــــــم الشاعر غازي أحمد خلف

الشاعر شعبي مطفى

يا ساقي كأس ألصبر أسكب وأملأ ولا تسولني ولا دًق باب محاني ولا تعرف مناش أنعاني ساكن وحدي مانعرف جيراني ومن أحلامي مهاجر مكاني نفكًر ألهمً إل...