29/09/2019

الشاعر فتحى نجم المنصورة

أنا متهم بالفقر
وانى معنديش رأي
ولا بفكر في حاجه
غير لقمه لعيالي
هي اللي بادور عليها
في كومة  قش
لجل تبقالي
التهمه شيله تقيله
راشقه ولبسانى
وانا معنديش حيله
غير إنى أطاطي واداري
ماهي عين وصيباني
ملعون ابو الحاجه
اللي تخلينى جبان
بِش خيله كدابه
كفايه هم الزمان
أنا متهم بالفقر
مع إني إنسان
والمحكمة عوجه
ولا ليا في الحوارات
ولا ليا في الهوجه
ماشي جنب الحيط
ولا بركب الموجه
وجعي شديد يازمان
في الروحه والعوده
أنا متهم بالفقر
والفقر مش عيبه
بتعاير بالجنيهات
وبكلمتى للحق
بتحول الجنايات
والمُر جوا الحلق
بشيل هم الغلابة
منا منهم ياساده
كرامتنا في الانعاش
وبالجزم ننداس
وقهوتنا بقت ساده
مع إنى بحبها
ومخلص اوي لها
فكي علينا شويه
الحيل تعب واتهد
لحد إمتي القسوة
عشان ملناش حد
لنا رب اسمه كريم
بيجيب لينا الحقوق
ويجمع الفتات
من حنك الشقوق
بس جميلة وراضيين
اللقمه لو حلال
حواليها متجمعين
واحنا علي قد الحال
الفقر مش عيب
لقمتنا علي قد الجيب
وعامل نفسي عايش
مع إني مش عايش
ومتحملين الإهانه
لساكي قاسية وظالمه
وفردا علينا الضلوع
والله دي إهانه
كم ورقة في الجيب
بتقولوا دي إعانه
يا دنيا والله عيب
الخرم وسع في الجيب
آه ياخلق ياجبانه
بس بنحبها
وشايلين الأمانه
حزامنا قرح الجلد
والثقب بدمامل
والليل طويل ع المريض
يحتاج حد شايل
فكي بقي لجل الحمام يطير
يبنيلك الغيه ويسمعك مواويل
أنا أصلي  مصري أصيل
مهما الجناح يميل
أنا ابن الهرم والنيل
عاشق مغناوي
بقلمى / فتحى نجم المنصورة
27/9/2019الجمعه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

. بقلـــــ♥ــــــم الشاعر غازي أحمد خلف

الشاعر شعبي مطفى

يا ساقي كأس ألصبر أسكب وأملأ ولا تسولني ولا دًق باب محاني ولا تعرف مناش أنعاني ساكن وحدي مانعرف جيراني ومن أحلامي مهاجر مكاني نفكًر ألهمً إل...